Информационната кампания по проект „Подобряване качеството на атмосферния въздух в община Пазарджик“ продължи активно и през октомври. След проведените срещи през септември, екипите на проекта продължиха с посещенията в  селата в община Пазарджик, за да запознаят жителите с възможностите за подмяна на старите отоплителни уреди на дърва и въглища с екологични алтернативи – климатици, пелетни камини, термопомпи и конвектори. Целта на проекта е по-чист въздух и по-здравословна среда за всички.

През октомври специалисти по проекта се срещнаха с жители на селата Черногорово, Гелеменово, Величково, Априлци, Цар Асен, Овчеполци, Росен, Крали Марко, Пищигово, Ляхово, Братаница, Звъничево, Сбор, Синитово, Мирянци и град Пазарджик. Присъстващите зададоха своите индивидуални въпроси според спецификата на дома и нуждите си.
с.Братаница.jpg
Сред най-често задаваните въпроси бяха свързани с получаването на идентификационен код, документите за собственост и възможността да се кандидатства при по-специфична жилищна конкретика. Много хора се интересуваха какво се случва, ако имат вградена камина, дали могат да подменят само уреда без радиаторите.  Масово се интересуваха на какъв етап се подписва договорът по проекта.
с.Звъничево.jpg
Хората приемат с интерес и одобрение инициативата на общината. В повечето населени места жителите споделят, че очакват подмяната на уредите да доведе до реална промяна в качеството на въздуха през зимата. 

По време на срещите присъстващите оцениха и възможността да получат индивидуална консултация на място
гр. Пазарджик.jpg
Информационната кампания включва като следваща стъпка срещи по пенсионерски клубове, училища и детски градини, където информацията ще бъде адаптирана към съответната аудитория.

Всеки, който желае да се включи в проекта, може да подаде заявление в офиса на проекта в гр. Пазарджик, ул. „Пейо Яворов“ № 6. Повече информация относно необходимите документи и условията за кандидатстване може да бъде получена на телефон 0882 57 99 08 и на официалния сайт на общината – www.pazardzhik.bg.

------------------------------------    www.eufunds.bg/bg/opos--------------------------------------
Тази публикация е създадена в рамките на проект № BG16FFPR002-5.001-0002-C01 „Подобряване качеството на атмосферния въздух в община Пазарджик“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Програма „Околна среда 2021–2027 г.“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. Цялата отговорност за съдържанието на публикацията се носи от Община Пазарджик и при никакви обстоятелства не може да се счита, че тази публикация отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.

logos-site.jpg

Въпроси и отговори от информационни срещи – част 2

  1. Кога получаваме идентификационен код?

Регистрационен номер се дава на кандидата само при представяне на всички изискуеми документи и коректно  попълване на цялата информация в заявлението за участие.

  1. Как се получава идентификационен код, ако не съм подал документите в офиса за заявления?

 

При подаване на заявлението по електронната поща ще получите Регистрационен номер на своята електронна поща , с представяне на всички изискуеми документи и коректно  попълване на цялата информация в заявлението за участие.

 

  1. Ако имам вградена камина на дърва и въглища с водна риза, а не печка, мога ли да кандидатствам по проекта и бих ли могла да подменя само самата камина без радиаторите?

Може да кандидатствате по проекта, като камината с водна риза  ще бъде демонтирана и монтиран новия екологосъобразен уред. Получаване на радиатори по проекта (до 3 бр.)  е само при заявено желание. 

  1. Ако съм подал заявление през 2021, 2022 и 2023 и ми се обадят по телефона, че документите трябва да се подадат отново, остава ли валидна останалата част от документацията – нотариален акт, удостоверения и т.н?

Заявленията, подадени през 2021, 2022 и 2023 година, не съответстват по обем и съдържание на насоките по процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.”. За всеки отделен случай, следва да се подаде ново заявление, окомплектовано с всички изискуеми документи. 

  1. Има ли възможност да се кандидатства по проекта, ако къщата по нотариален акт не фигурира, а е само двора, тъй като много от къщите по селата са със стари постройки? Има ли как да се извади такъв документ и какъв е начина, за да може да се кандидатства по проекта?

Няма възможност да се кандидатства по проекта, ако не се докаже собственост върху сграда с жилищно предназначение.  

  1. Ако земята и постройката е собственост на съответния човек, но той развива в нея търговска дейност (магазин) има ли право да кандидатства?

За собствениците на самостоятелни обекти, които извършват стопанска дейности са валидни следните изисквания:

  1. е лице, собственик/съсобственик на самостоятелен обект в жилищна сграда, който обект се използва за извършване на дейност като търговец, стопански дейности  и/или за упражняване на свободни професии (например фризьорски салони) и в който отоплението се извършва от устройство/устройства на дърва и/или въглища; като адресът на управление на търговеца е регистриран на адреса на жилищния обект.

 

  1. Има ли как на по-ранен етап да се установява и уведомява (при подаването на документите), когато липсва удостоверение за нормативен адрес, ако го няма в нотариалния акт (улицата на която живея липсва в кадастъра)?

При прегледа на документите в офиса на проекта от служителя, приемащ заявлението, когато се установи такава разлика, се изисква от лицето да си извади удостоверение за административен адрес.  Всеки един кандидат който знае, че в нотариалния акт липсва адрес на имота/жилищната сграда или има разлика в имената на улиците, № на жилищните сгради и пр. може предварително да си извади такова удостоверение и да го приложи към документите за кандидатстване.  При последваща проверка на заявените данни и на приложените документи, когато се установи разлика в заявените данни и документите за собственост се изисква предоставянето на удостоверение за административен адрес. 

  1. Как се заявява желание за попълване и подаване на документи на адреса на съответния заинтересован гражданин? Каква е процедурата?

 

При невъзможност за подаване на документи за кандидатстване по проекта (лица с увреждания), може да се подаде заявка на откритата телефонна линия или на мейла на проекта. След получаване на заявката, гражданина ще получи обаждане за уточняване на ден и час за посещение е бъде посетен от служител, който ще приеме заявлението. 

 

  1. На какъв етап и къде се разписва договор с Общината?

Договор се подписва след проверка на всички изискуеми документи, удостоверяване на тяхната коректност и пълнота, извършени технически обходи и  обработката на данните от тях,  след като кандидатите са заплатили своите задължения към община Пазарджик. Одобрените  кандидати ще бъдат уведомени за времето – дата и евентуален час за подписване на договор за подмяна на топлоуреди. Образец на договора е публикуван на сайта на общината.

  1. Имам вградена камина, какво се очаква от мен – да я зазидам ли? Как при проверка ще удостоверя, че не я ползвам?

 

Ако камината може да се демонтира, тя ще бъде демонтирана и предадена за оползотворяване. 

При вградена зидана камина се попълва Констативен протокол, удостоверяващ, че Крайният получател отоплява имота с отворена зидана камина с дърва/въглища, като се прилага снимка на камината. С подписването на този протокол, крайния получател се задължава да не използва зидана камина за отопление с дърва/въглища и носи отговорност по чл. 313 от НК, за деклариране на неверни данни. По време на периода на устойчивост на проекта ще бъдат извършвани внезапни проверки на крайните получатели на помощта.

 

  1. Ако сме едно домакинство – къща на три етажа, с един собственик, на колко уреда имам право?  А, ако сме две семейства в една къща. Може ли  да се правят комбинации – примерно 2 радиатора и 1 климатик?

Ако собствеността е обща, следва да се избере една алтернатива. 

Съгласно публикуваните на Правила и процедури:

Всеки кандидат може да получи - едно  отоплително устройство на пелети, или максимум три климатика, или една термопомпа „въздух-вода“ или „вода-вода“ с общо до 3 радиатора или конвектора.

Кандидати, които имат изградена външни и вътрешни връзки и инсталации за отопление включваща тръби и радиатори ще бъдат с предимство при избрано отоплително устройство на пелети и термопомпа „въздух – вода“ или „вода-вода“ .

При прилагане на колективно решение за отопление на пелети крайните потребители в групата имат право да изберат един котел на пелети.

Ако две семейства са собственици всеки на един етаж и могат да го докажат с документи, то всеки ще подаде отделно заявление за участие е ще посочи желаният уред. 

  1. Мъж и жена имащи починал наследник (дете), предписват къщата на племенника като след смъртта им той остава единствен собственик на жилището, кой от тях има право да подаде документи за участие в проекта?

Собственикът на къщата/имота.

  1. По какво се преценява на кого да се даде уред и на кого – не?

Всички жители имат равни права до достигане на допустимия брой – 5 700 домакинства, на които ще бъдат сменени старите устройства с нови по този проект. Община Пазарджик не предвижда прекъсване на приема на заявления към момента, но напомня, че прием ще има до края на 2028 година, като при наличие на по-голям интерес от финансовия ресурс за съответния екологичен уред, ще се прилагат критерии за приоритизиране на гражданите.

  1. Може ли да се кандидатства с договор за преотстъпено право, вместо нотариален акт?

Копие на документ за собственост, който следва да се приложи към заявлението, може да бъде:

1. нотариален акт;

2. влязло в сила съдебно решение;

3. договор за покупко-продажба – в случаите, когато жилищния обект е закупен от общината или областта;

4. влязло в сила постановление за възлагане;

5 договор за доброволна делба с нотариално заверени подписи, делбен протокол и удостоверение за наследници /ако е приложимо/.

 

Възможни са три хипотези, при които гражданите не притежават документ за собственост – нотариален акт.

 

I. В случай, че жилището е собственост на техен наследодател. В този случай наследникът има нотариален акт, но в него е вписан като собственик наследодателя му. Допустимо е към заявлението да се представи копие на документа, заедно с удостоверение за наследници и ако има повече от един наследник – Декларация за съгласие с условията за участие в проекта от съсобственик на имот (част от пакета документи).

 

II. В случай, че нотариалният акт е загубен (дори и ако в него е вписан като собственик наследодател на крайния получател):

1. ако лицето знае кой е нотариусът, който е изготвил нотариалния акт – може да подаде молба до нотариуса за издаване на заверен препис от акта;

2. ако не знае – може да поиска препис от акта от Агенцията по вписванията в гр. Пазарджик, ул. „Хан Крум“ № 3, ет. 1 – Служба по вписванията към Районен съд Пазарджик, тъй като всеки нотариален акт се вписва в Имотния регистър към Агенцията по вписванията.

 

III. В случай, че не се открие нотариален акт в Службата по вписванията, е възможно същият да не е регистриран или въобще да няма. В този случай следва да се извади нотариален акт по обстоятелствена проверка, като нотариусът може да даде пълна информация за необходимите действия и документи, но за целта лицето следва да е владяло имота, като заведе при нотариуса двама свидетели, които да потвърдят владението – най-добре съседи или хора от същото населено място, и представи пред нотариуса доказателства – документ от МДТ, че имотът е деклариран и са плащани данъци, сметки и други.

PZ News
PZ News
Редактор

0 Коментара

Публикувай коментар

0 коментара