Снимка-интернет 24 часа

Административният съд в Пазарджик внесе искане до Конституционния съд за установяване на противоконституционността на § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс. Според съда, частта „с изключение на тези по чл. 438, ал. 1, т. 7“ противоречи на принципите на правовата държава, равенството на гражданите пред закона и всеобщото, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване, заложени в чл. 4, чл. 6 и чл. 10 от Конституцията на Република България. Това съобщиха от Административния съд в Пазарджик.

Административно дело № 402 от 2024 г.
Искането е свързано с административно дело № 402 от 2024 г., образувано по жалби на Антон Николов (кандидат за общински съветник от ПП „Движение за права и свободи“), ПП „Има такъв народ“, Бойка Маринска и Стоян Траянов (и двамата кандидати за общински съветници от МК „Земеделски народен съюз“). Те оспорват решение № 313-МИ/30.10.2023 г. на ОИК - Пазарджик, изменено с решение № 367-МИ/04.11.2023 г., относно разпределението на мандатите в Общинския съвет – Пазарджик.

Несъответствия в избирателната квота
Според Административния съд – Пазарджик, ОИК – Пазарджик е определила общинска избирателна квота от 721 гласа съобразно § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс. Тази квота е изчислена като частното от делението на общия брой на действителните гласове (29 533 гласа), с изключение на гласовете „Не подкрепям никого“, на броя на членовете на общинския съвет (41). Полученото число е 720.317, което е закръглено на най-близкото по-голямо цяло число – 721.

Съдебно-технически експертизи
От заключенията на съдебно-техническите експертизи се установява разлика от 2 гласа в общия брой действителни гласове, като броят им възлиза на 29 531. Към този брой са добавени още 63 гласа, които в протоколите на СИК са отразени като недействителни, но са установени като действителни от вещите лица. Така общият брой действителни гласове става 29 594.

Влияние върху разпределението на мандатите
Ако бъде приложен § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс, общинската избирателна квота би била 722 гласа. Разликата от 1 глас в квотата не би повлияла съществено върху разпределението на мандатите. Въпреки това, съдът счита, че разпоредбата „с изключение на тези по чл. 438, ал. 1, т. 7“ противоречи на Конституцията. Ако тази разпоредба бъде отхвърлена, общинската избирателна квота би била 751 гласа, което би повлияло съществено върху разпределението на мандатите.

Заключение на съда
Съдия Златева подчерта, че оспорваната разпоредба не съответства на принципите на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване, заложени в Конституцията. Законодателят не е изпълнил конституционното си задължение да създаде стриктна и прецизно синхронизирана правна уредба, която да гарантира упражняването на избирателните права на всеки гражданин.

PZ News
PZ News
Редактор

0 Коментара

Публикувай коментар

0 коментара