За поредна година сиренето, предлагано на българския пазар, продължава да бъде обект на критики заради високо водно съдържание, което значително надвишава нормативните изисквания. Според последното изследване на Асоциация "Активни потребители", в 58% от изследваните сирена е установено водно съдържание над нормите. От 36 тествани марки, при 19 водното съдържание е между 60 и 70%, а при други две марки надвишава 70%.
От палма към вода: История на проблема
Асоциация "Активни потребители" провежда изследвания за качеството на сиренето на българския пазар за седма поредна година. През 2016 година бяха разкрити случаи на влагане на немлечни мазнини, предимно палмово масло, в сиренето. След като този проблем стана обществено известен, законодателството бе променено и тези продукти започнаха да се обозначават като "имитиращи продукти" и да се разполагат на отделни рафтове.
След това обаче, на мястото на "имитиращите продукти", се появиха свръх-оводнени сирена. Изследванията през 2020 и 2022 година показаха значително повишено водно съдържание в сиренето. Последното изменение в изискванията за етикетиране на продукти с високо водно съдържание през 2021 година, което позволява млечните фирми да обозначават, че техните продукти съдържат повече вода, първоначално не стресна производителите. Те продължиха да практикуват същите порочни практики, както показаха и резултатите от проучването през 2022 година.
Методология на изследването
За изследването са закупени 36 марки бяло саламурено сирене от търговската мрежа. Включени са както евтини продукти под 10 лева за килограм, така и скъпи продукти над 20 лева за килограм. Не са пропуснати и марки, при които в миналото е било установено повишено водно съдържание. В проучването не са включвани продукти, на чиито етикети е посочено повишеното водно съдържание.
Закупените сирена са доставени в "Активни потребители", където са кодирани и препакетирани, след което са изпратени в лабораторията за анализ. Резултатите са представени в приложена таблица, която показва значителното отклонение на водното съдържание от нормативните изисквания.
Заключение
Изследването на Асоциация "Активни потребители" за поредна година разкрива значителни проблеми с качеството на сиренето на българския пазар. Високото водно съдържание в голяма част от продуктите показва, че въпреки промените в законодателството и усилията за повишаване на прозрачността, производителите продължават да използват практики, които компрометират качеството на продукта. Необходимостта от по-строг контрол и допълнителни мерки за гарантиране на качеството на млечните продукти остава критична за защита на потребителите и поддържане на стандарти в млечната индустрия.
Публикувай коментар