Фитнес индустрията в София е в процес на значителна трансформация, след като веригата фитнеси Next Level получи зелена светлина от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за придобиването на един от конкурентите си – веригата „Флайс“. Това решение беше публикувано приблизително месец след подадената заявка от страна на купувача, и бележи важен етап в развитието на пазара на фитнес услуги в столицата.
Стратегически цели на Next Level
Сделката е част от стратегическия план на Next Level да разшири своето присъствие на пазара. Преди придобиването, веригата вече беше лидер по пазарен дял в София, както по брой управлявани фитнес клубове, така и по реализирани приходи. Макар и без съществена преднина, компанията се отличаваше с най-голямо присъствие на пазара. С придобиването на „Флайс“, Next Level се очаква да увеличи своя пазарен дял до между 10 и 20%, укрепвайки още повече своето лидерство.
Конкурентна среда
Пазарът на фитнес услуги в София е изключително наситен, особено предвид концентрацията на млади хора в столицата. Според КЗК, всяко фитнес съоръжение в София е обградено от поне 2 конкурентни фитнес центъра, като в много случаи броят им достига 4-5. Това е резултат от силната фрагментация на пазара, където участват множество различни играчи.
Една от ключовите особености на този пазар е липсата на лоялност към конкретен бранд. Потребителите в София правят своя избор основно на базата на цена, качество на услугите и удобство на местоположението. Основните конкуренти на Next Level, веригите Pulse и Athletic, изразиха известни опасения относно потенциално господстващо положение на Next Level след сделката. Въпреки това, КЗК счете тези опасения за неоснователни и заяви, че придобиването няма да възпрепятства съществено конкуренцията на пазара.
Ролята на Multisport
Сделката привлича допълнително внимание поради собствеността на Next Level от страна на полската компания Benefit Systems International S.A., която е и собственик на „Бенефит Системс България“ ООД – дружеството, което управлява популярните спортни карти Multisport в България. Тези карти представляват социална придобивка за служителите, като се предлагат чрез работодатели и могат да се използват в множество фитнеси и спортни обекти.
Според КЗК, пазарният дял на Benefit Systems няма да нарасне пряко от тази сделка, тъй като и преди нея, и Next Level, и „Флайс“ вече работеха с картите Multisport. В допълнение, КЗК отчита, че дружеството зад Multisport няма икономически стимул да ограничи партньорствата си с конкурентните на Next Level фитнеси. Въпреки това, веригите Pulse и Athletic предупреждават, че концентрацията на сила в полското дружество може да доведе до ограничаване на избора на потребителите и до потенциална загуба на клиенти за по-малките фитнеси, което би могло да ги изтласка от пазара.
Заключение
Придобиването на „Флайс“ от Next Level представлява значителен момент за фитнес индустрията в София. Въпреки потенциалните опасения на конкурентите, регулаторът смята, че сделката няма да наруши съществено конкурентната среда. След придобиването, Next Level ще засили позициите си като лидер на пазара, но остава да се види как това ще се отрази на по-малките играчи и на изборите на потребителите в дългосрочен план.
Публикувай коментар