През последните години строителството на молове в България беше изместено от бурното развитие на търговските паркове. Въпреки това, през второто тримесечие на годината се наблюдава забавяне на инвестициите и в този сектор, което сигнализира за насищане на пазара и леко забавяне на динамиката на новите търговски площи, според анализ на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton.

Намаление в новите търговски обекти
В периода април - юни 2024 г. са открити 45,000 кв.м нови търговски обекти в България, което е с 19% по-малко спрямо същия период на миналата година. Около 23% от новооткритите магазини са в търговските центрове, а останалите в ритейл паркове.

Причини за забавянето
Георги Муховски, заместник-мениджър на отдел "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton, коментира, че причините за забавянето включват забавен темп на завършени нови проекти, насищането на пазара и задълбочените анализи от страна на търговците при взимане на решения за нови обекти. Политическата несигурност също е фактор, който води до пренасочване на капитали към по-устойчиви пазари.

Търговски концепции и нови проекти
Най-голямо търсене имат концепциите "Do it yourself", следвани от дискаунт веригите, модните магазини, и магазините за електроника и обзавеждане. През периода април - юни 2024 г. няма нови търговски марки, навлезли на българския пазар.

Състояние и перспективи на пазара
През второто тримесечие на 2024 г. общо 45,000 кв.м нови търговски площи бяха добавени към пазара, достигайки общ обем от 1.4 млн. кв.м, от които 41% са в търговски паркове. Един от основните завършени обекти е търговският парк във Велинград с площ от 10,550 кв.м.

В строеж са 155,000 кв.м нови търговски площи, като около две трети от тях са в ритейл паркове. В различни етапи на планиране са поне осем проекта за търговски паркове, които ще добавят още 90,000 кв.м.

Наемни цени и доходност
Наемите в съществуващите молове в София са се повишили леко до 40 евро/кв.м през второто тримесечие на 2024 г., докато нивата в ритейл парковете остават непроменени на 11.5 евро/кв.м. Доходността от първокласни площи е спаднала до 7.75%, без очаквания за допълнителни движения до края на годината.

Общата активност в сектора на търговските площи остава стабилна, въпреки лекото забавяне, като развитието на нови проекти продължава.

PZ News
PZ News
Редактор

0 Коментара

Публикувай коментар

0 коментара